Great Ocean Road Trip - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Heer - WaarBenJij.nu Great Ocean Road Trip - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Heer - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road Trip

Door: Sander de Heer

Blijf op de hoogte en volg Sander

07 Februari 2012 | Australië, Melbourne

Woensdag 1 Februari
Het was zaterdag ochtend spontaan in me opgekomen en smiddags liep ik met Randy door de stad om een auto te huren. Zondag was het geregeld en toen hadden we nog twee dagen on de trip voor te bereiden. Route, locaties en bezienswaardigheden werden uitgezocht en dinsdag vonden we iemand die meeging, Cindy uit Ierseke. Ik had de tennisfinale op tvgekeken en ik was klaar om Melbourne te verlaten, na drie weken ging ik er weer op uit. woensdag ochtend begon het feest, uitchecken, wat raar maar goed voelde, en met de trein naar een buitenwijk,Tottenham. we moesten een heel stuk lopen, maar kregen gelukkig een lift van een man die door Europa had gereisd, erg mooi dus. We kregen een nieuwe Toyota corola mee van het verhuur bedrijf met teksten op de zijkant en een tent op het dak.
- "Everything passes, everything changes. Just do what you think you should do" - Bob Dylan
- I'm a believer-
- If we are not our brother's keeper, at least let us not be his executioner' - Marlon Brando
We reden het chaotische Melbourne uit, ik vroeg de weg aan iemand die 16maanden in Nl had gewoond baar Philip Island waar we rond 4uur aankwamen.Een geweldig mooi eiland waar we een camping voor de eerste nacht. we gingen het dorp in, redden naar een schitterend en winderig uitkijkpunt, bezochten het sealgebied en eindigde bij de penguin parade. dit was de hoofdreden dat we naar Philip island gegaan waren dus dat beloofde wat. Vanaf een tribune zagen we tientallen kleine (volwassenen) penguins in groepjes hey strand op rennin, geweldig! Na een dag vissen kwamen ze thuis voor de nacht en terwijl wij terug liepen naar de auto zagen we ze naar hun holletjes lopen.
2-2
Het was super, we werden wakker in de uitklapbare tent op het dak van de auto. Na een wandeling over strand en duinen reden we over de brug het eiland af om in Sorrento dr ferry te nemen. we raakten aan de praat met een nederlands stel terwijl we wachtten en reden toen de Ferry naar Queenscliff op. Er stond ons een heerlijke boottocht te wachten van drie kwartier en we zagen zelfs drie dolfijnen naast de boot. aan land gekomen reden we naar torquay waar de great ocean road begon. een weg die meters langs de kust loopt en deels door WOI Soldaten is aangelegd. 60.000 australiers stierven en 150.000 waren gewond geraakt. Australie is het meest getroffen van alle landen als je naar inwoner aantal kijkt. de weg laat prachtige natuur zien met kustlijnen, regenwoud, watervallen en heuvels.we deden rustig aan en stopten regelmatig voor een mooi uitzicht of bijvoorbeeld voor een vuurtoren. we kwamen langs het Great Ocean Road Memorial waar we het verhaal lazen en foto's namen. vervolgens gingen we naar Lorne om af te slain naar de erskine waterfalls. we reden de doodlopende weg door het prachtige bos af naar de parkeerplaats en maakten een wandeling naar de falls. heerlijk die rust en we besloten hier te overnachten, op de parkeerplaats. hier kookten we en klapte we de tent op het dak uit, wat een uitvinding! we zaten midden in het bos, 10km van een dorp, naast een waterval en toen de pikdonkere nacht verscheen heb ik heerlijk in de doodse stilte geslapen.
3-2
zeven uur werden we wakker en het was inklappen en wegwezen voordat de ranger kwam. we reden naar het dorp om ons op te frissen en voor een ontbijt met ei. we namen de weg langs de kust en zagen onderweg lookouts, waterfallen, scheepswrakken en maakten wandelingen. Een daarvan was bijzonder, namelijk in een gebied met Wilde koala's. KOALA! ik werd hier zo blij van, want we zagen er vier waarvan 1 met haar jong.we gingen lunchen aan zee in de heerlijke zon en deden een bushwalk door tropisch regenwoud. super mooi en rustgevend met de vogelgeluiden en we zagen gigantische bomen en dodelijke slangen(tigersnake). we hebben op demparkeerplaats iemand met pech geholpen en met een australier gepraat en toen gingen we naar Cape Otway met de vuurtoren,maar niet voordat we stopten om koala's te spotten. Tientallen bolletjes hingen in de bomen en ik werd zo blij van de slapende, hangende, etende beertjes, super gewoon! we gingen naar de vuurtoren, vervolgens weer terug langs de koala's voor onze eind bestemming de triplet falls. Hier kwamen we na een geweldige rit over kronkelwegen , over onverharde wegen, door het heuvellandschap en het regenwoud. de plek, in the middle of nowhere, waar we onze derde nacht overnachten.This is life! This is adventure!
4-2
Onze slaapplek lag meer afgelegen van de bewoonde wereld dan die ervoor dus we konden relax aan doen s'ochtends. we reden over bergen, heuvels en door dalen terug naar de kust. er stond ons weer een heerlijk programma voor de boeg die begon bij een prachtog strand waar je via een steile trap kon komen. het hop-on hop-of avontuur begon en elke kilometer was er een nieuwe lookout met de meest prachtige kliffen en stranden. we hebben een uur onder een felblauwe hemel gezeten bij de 12apostels met een ongelofelijk uitzicht. we gingen verder naar een baai met strand waar we besloten te zwemmen aangezien de temperatuur flink was gestegen en stapten daarna in de auto voor de Londen Bridge. nog meer lookouts en het werd tijd om te lunchen. na de lunch met soep bij een strand met surf/zwem wedstrijden gingen we naar de bay of islands waar we weer van een schitterend uitzicht konden genieten. heldere zee, kilometers klif/rots wanden, een blauwe lucht en een prachtig groen/Geel heuvellandschap landinwaarts.Het einde was in zicht en in warnambool besloten we via het binnenland naar de grampians te gaan. we zouden in Hamilton een camping zoeken maar niet voordat we een 2uur durende rit over verlaten 100km/h wegen met prachtige uitzichten hadden gedaan. Onderweg stak er nog een koala over en de kangaroo's maakten het compleet. we vonden een camping met douche in hamilton en we waren klaar voor de nacht.
5-2
de lucht was dichtgetrokken en toen we aan het eind van de ochtend het dorp verlieten leek het een hopeloze dag te worden. we reden een ommetje via collaraine en cavendish over heuvelachtige weggetjes en kwamen nog midden in een groep koeien terecht. we reden naar dunkeld en onze tocht in de grampians begon. het mooiste leken we de dagen ervoor al gehad te hebben toen we wat uitzichten met regenwolken zagen en een uitkijkpunt bereikte die volledig wit was van de wolk die rond de berg zat. we reden toch door en grouping brak de hemel open en de volgende stop was dubbel genieten. vervolgens gingen we naar de hoofd attractie, de MacKenzie waterfall. we parkeerden de auto en hoopten dat er iets te zien was aangezien we die ochtend al twee volledig droge 'watervallen' gezien hadden. het was super. na een kilometer Lange stijle trap kwamen we aan de voet van de waterval. blauwe lucht, wel flink wat wind, maar de druppels vormden regenbogen onder de mooie omstandigheden. we bleven daar even en genoten intens van de rust en vrede. we bekeken de waterval nog van bovenaf en reden door naar een meer verderop. ook dit was mooi en de kangoeroe's maakten het australie gevoel compleet. toen was het eind van de dag aangebroken en we besloten bij de MacKenzie waterval te eten en te overnachten. Een geweldige plek tussen de grazende kangoeroe's in een national park in mijn droomland.
6-2
we werden wakker met het besef dat het feest er bijna op zat. een goed teken dat we ervan baalden, want wat hadden we een mooi tijd samen gehad. ik klom de tent uit en terwijl ik richting het wcblok liep met het geluid van vallend water op de achtergrond zag ik een stuka of vijf kangoeroe's grazend, perfect!na een gebakken ei ontbijt reden we onze laatste slaapplek af , op weg naar de mist-lookout van de vorige dag. over slinger wegen door de bergen waren we op weg naar Melbourne. de lucht was opengebroken en toen we bij de lookout aankwamen zagen we het mooiste van de grampians. een geweldig uitzicht onder de ochtend zon met velden, heuvels, meren, bergen, dorpjes en bos. schitterend gewoon. het zat erop en we reden naar Melbourne, mooie Lange wegen met prachtige uitzichten. we stopten na een poos toen we Ararat & Ballarat voorbij waren voor een lunch en om de auto schoon te maken. Toen de laatste 100km van de 1400km-GreatOceanRoadTrip.Door gouden heuvelvelden zagen we de skyline van Melbourne op ons af komen en wisten we dat het erop zat. ik werd iets zeniwachtiger in het drukke verkeer omdat mijn vorige ervaring niet helemaal goed eindigde, maar ik was opgelucht toen we de sleutels inleverden en de bus en trein naar de stad namen. we gingen naar de hostels, atenolol bij een tai, en zwaaiden Randy uit die naar Adelaide vertrok. Het zit erop en ik kan twigkijken op een geweldige tijd! een nieuw afgesloten hoofdstuk van mijn AustraliaDreamJourney!

• 07 Februari 2012 - 06:50

Mama:

hoi san,Zo met mijn kopje thee op de vroege ochtend, jouw avonturen lezen
    ik moet je zeggen dat is geen slecht begin van mijn dag, ik neem je ervaringen en dromen maar mee naar mijn BHV les die vandaag gepland
    staat, zo saai..............maar wetend dat mijn jongste zoon erg geniet down under gaat het lukken. hou wel droge voeten he!
    liefs mama

• 07 Februari 2012 - 07:06

Carl En Cora:

hoi sander
    lekker verhaal op de vroege ochtend en nog steeds fijn om elke keer je verhalen te lezen.
    wat een fijn leven heb je daar toch in de vrije natuur wij zitten dik in de winter en op de tv word er gesproken of er wel of niet een elfsteden tocht moet komen.
    wat zou ik toch graag een paar dagen met je willen ruilen haha en geniet van de mooie tijd die nog gaat komen en wij genieten stilletjes met je mee.
    groetjes fam verkade

• 07 Februari 2012 - 07:25

Marrie:

Hoi Sander,

ik zag vanmorgen op de pc dat er weer een nieuw verslag opstond, dus daar ben ik maar weer even voor gaan zitten om al die mooie belevenissen van jou te lezen, ook leuk je even gesproken te hebben net op FB, ik heb net nog even je foto's bekeken, wat een handige auto met die tent erop super, en die koala's wat een schattige beesten zijn dat en wat geweldig dat je die daar gewoon in het wild tegenkomt...

• 07 Februari 2012 - 08:06

Peter:

Hoi Kanjer,

Ja…....als ik dat zo lees, was het wel weer volop genieten, om eventjes tussen door de “Great Ocean Road Trip” erbij te pakken. En volop genieten van Wilde koala's en alle andere mooie dingen onderweg. Ze moesten hier in Gouda erg lachen, slapen in een tent op het dak van de auto.
    Volgens mij zijn ze stiekem een beetje jaloers, ja ach, wie eigenlijk niet.
    Doeg – doeg, Big Hug………..Groetjes uit Ollanda.

• 07 Februari 2012 - 11:39

Sjoerd:

super vet man! mooi dat je er zo van genoten hebt!

• 07 Februari 2012 - 15:50

Tim Zeeuw:

Ongekend! Ook zonder de prachtige kustfoto is het duidelijk dat je ogen te kort bent gekomen. Schitterende trip Sander. Ik kruis 'm aan op mijn verlanglijstje :-) Take a rest en goede voorbereiding op je volgende sensatie.

• 07 Februari 2012 - 16:26

Hans En Hanny:

Wat een mooi verslag weer om te lezen. Zeker een belevenis op het dak van een auto slapen. Wij komen ze zo af en toe tegen en meestal zijn het Italianen met een tent op het dak van de auto. Ga door met genieten van het mooie land.

Groetjes uit Woerden

• 07 Februari 2012 - 18:28

Victor:

Hey Sander!

klinkt weer fantastisch allemaal! en wat een coole auto met die tent er boven op! haha echt vet!
    wij schaatsen hier nog even verder!

Have Fun!

• 07 Februari 2012 - 21:19

Fred Van Leeuwen:

Mooi en herkenbaar verhaal weer Sander. Voor ons was de Great ocean road ook een van de hoogtepunten Down under. blijf vooral genieten van al dat moois!!

• 08 Februari 2012 - 09:17

Marie-Louise:

hahaha tent op t dak, geweldig! Have fun! xx

• 08 Februari 2012 - 11:30

Kim:

Hoi Sander,

top dat je GOR nu ook hebt gedaan. Leuk, herkenbaar verhaal! 1 correctie, koala's zijn geen beren he ;-)

Groetjes Kim (Melbourne)

• 09 Februari 2012 - 15:00

Gerrie:

Hoi Sander, weer met veel plezier jouw verslag gelezen. Zo neem je ons toch allemaal een beetje mee tijdens jouw avonturen. Fijn!! Ik kijk alweer uit naar het volgende stuk. Groetjes vanuit het koude Nieuwerkerk.

• 13 Februari 2012 - 10:28

Eline:

Hoi Sannie!

Mooi verhaal weer! geniet maar lekker van dat mooie weer!

xxxx

• 13 Februari 2012 - 19:16

Rolien:

Hoi Sander, wat een geweldig avontuur zal dit geweest zijn.....zo één met de natuur. En wat een perfecte auto met de tent op het dak. Had ik nog nooit gezien. Ben benieuwd naar je verdere avonturen. Veel plezier nog, groetjes Rolien