Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sander Heer - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sander Heer - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Sander

26 Januari 2016 | Thailand, Chiang Mai

Terug in Thailand. Het is vandaag een regenachtige dag en niet warmer dan in Nederland. Het verschil is echter dat het hier in Thailand de minimum temperatuur is en bij jullie een maximum temperatuur voor de tijd van het jaar. Het is een geschikt moment voor ons om een dagje in het hostel te blijven en helemaal niks te doen. Marijke voelde zich niet zo lekker de afgelopen dagen, dus een dagje onder de dekens kan geen kwaad. Aan het eind van de ochtend zijn we wel naar het dichtsbijzijnde café geweest voor een brunch en zijn daar toen nog een uurtje blijven plakken om de piano te bespelen. De mensen in het café konden het wel waarderen en wij genoten ervan om weer even de snaren te laten trillen en de klanken de ruimte in te laten vliegen.

We hebben een fijne week achter de rug, nadat we vorige week met het vliegtuig vanuit Kuala Lumpur naar Chiang Mai zijn gevlogen. We hadden geen idee wat we hier moesten verwachten, maar het blijkt een waar paradijs voor backpackers en vakantiegangers. Vanaf het vliegveld werden we naar het centrum van de stad gebracht waar ons hostel staat. Het is een grote stad met ruim 175.000 inwoners, met een klein vierkant stadscentrum wat omringt wordt door een gracht. Er zijn veel tempels in de stad en in de wet staat dat gebouwen binnen een bepaalde afstand van tempels niet hoger mogen zijn dan de tempels zelf. Hierdoor is er alleen laagbouw, wat zorgt voor een dorpse sfeer, heel fijn. Daarbij komt dat het werkleven zich buiten het centrum bevindt en dat je binnen de gracht vrijwel alleen maar hostels, guesthouses, restaurantjes, reisbureautjes, winkeltjes, hotels, scholen, tempelcomplexen en een park zult vinden. Het is een heerlijk ontspannen en overzichtelijk leven hier.

We hebben weer veel verschillende restaurantjes gevonden en veel verschillend lekkers uitgeprobeerd. Vlakbij ons hostel zit een klein huiskamerrestaurantje van een Italiaan. Hij heeft een hele beperkte menukaart en een beperkt aantal plekken, maar maakt overheerlijke verse pasta en lasagna. Jullie lezen het goed, zelfs ik kon de pesto pasta van deze zeer vriendelijke en enthousiaste Italiaan zeker waarderen. Daarnaast hangt er een hele vrije sfeer in de stad, wat zorgt voor veel alternatieve mensen. Er zijn veel biologische, vegetarische en veganistische restaurantjes te vinden en overal kan je heerlijke verse fruitshakes bestellen. Een paar dagen geleden vielen we ook nog met onze neus in de boter toen we de menukaart van 'Sheryle's' bekeken. Het bleek een Nederlands café, nu wel met echte kroketten, saté met Nederlandse pindasaus en Hollands appelgebak. Deze kans konden we niet aan ons voorbij laten gaan en het werd een broodje kroket met mosterd. Gisteren waren we nog meer met eten bezig, toen we een kookcursus volgden. We werden 's ochtends opgehaald en naar een boerderij buiten de stad gebracht. Het bedrijf dat de kooklessen verzorgt heeft daar een biologische groente- en kruidentuin, en heeft een hele populaire cursus ontwikkeld om geïnteresseerde mensen te leren hoe ze Thaise gerechten moeten klaarmaken. Het was gezellig en leerzaam en onze groep met een Australische vrouw, Noorse man, Duits stel, twee Koreaanse meiden en een Chinese jongen was erg gezellig. Pear, onze Thaise kooklerares deed het ook geweldig en nu weten we hoe we Pad Thai (Thai style noodles), Papayasalade, loempia's en Thaise toetjes kunnen maken. Het kookboek zit ook in onze tas, dus als ik terug ben zal ik jullie eens kennis laten maken met de (pittige) Thaise keuken.

De andere dagen van de week hebben we niet stilgezeten. Een aantal dagen na aankomst namen we een Thaise massage in een tempelcomplex en besloot ik lessen in Thaise massage te volgen. De dagen die volgden werkte ik hard om alle drukpunten, energielijnen, massagetechnieken en duw en trekhandelingen onder de knie te krijgen. Het was hard werken, en ook Marijke had het zwaar tijdens de tweede les, aangezien ze mee was gegaan om drie uur lang als proefpersoon op het matras plaats te nemen. Uiteindelijk sloot ik de laatste les met een goed gevoel af en nu kan ik de technieken die ik geleerd heb op mijn gemakje verder uitvoeren om ze beter onder de knie te krijgen.

Naast al dat harde werken tijdens deze reis (knipoog) is een ander belangrijk onderdeel van dit reisleven ontspannen (iets wat soms nog aardig moeilijk is voor ons, westerse mensen). Eigenlijk is ontspannen hetgeen we het grootste deel van de tijd doen, naast uit eten gaan, dus daar moet natuurlijk wel een goede locatie voor gevonden worden. We zagen op de kaart een grote groene vlek in de hoek van het stadscentrum en besloten een bezoekje aan dit park te brengen. We vielen weer met onze neus in de boter, want het bleek een levendig park te zijn met sporters, ontspanners, verkopers, een mooie vijver, een sportveld en palmbomen. Het was wel wennen toen we er de eerste keer kwamen, aangezien er allemaal (westerse) mensen vrolijk aan het acroyoga'en waren. Dit is een vorm van yoga waarbij één iemand op de grond ligt en de andere op de armen en handen van de onderste in de lucht gehouden wordt om samen te werken aan kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid. Het was een ware circusshow, een beetje vreemd, maar al snel gingen we het waarderen en vonden we het geweldig hoe deze mensen zoveel plezier samen hadden. Wij konden ook genieten van deze artistieke mensen en van de vele andere mensen in het park die deden aan koortdansen, jongleren en hardlopen. Ze maakten de relaxte sfeer van het park compleet.

Nu zitten we op onze kamer, ik op mijn nieuwe laptop gekocht in Kuala Lumpur, en Marijke in haar boek, gekocht in een geweldige boekenwinkel in de stad. De kou is even wennen na al die dagen met warme temperaturen en we voelen ons er een beetje door tegengehouden. Toch is het ook fijn om lekker een dagje in bed te blijven en het laat ons denken aan de gezellige wintersfeer in Nederland die we dit jaar moeten missen. Lekker warm op de bank kruipen of een lekker warm bad nemen zit er voor ons niet in. Dat zijn toch wel vanzelfsprekende dingen thuis, waar je tijdens het reizen weer naar verlangt. Maar we hebben natuurlijk niks te klagen en kunnen van heel veel andere leuke en mooie dingen genieten. Daarnaast is het geweldig dat we zoveel nieuwe mensen ontmoeten en contact maken met heel veel positieve mensen. Het lijkt alsof de mensen die reizen (dan heb ik het niet over de vakantie- en feestgangers) een bepaalde levenslust hebben, waar je veel energie en inspiratie uit kan halen. We komen mensen uit allerlei culturen tegen en van allerlei leeftijden, maar iedereen staat open om van elkaar te leren en probeert op een positieve manier zijn dagen en leven in te vullen. Het is erg fijn om in zo'n omgeving te zijn, waarbij mensen tolerant, behulpzaam en positief in het leven staan. Het is ook grappig om te merken dat je zelf dingen naar je toe kunt trekken als je daar aandacht aan geeft. Het is een idee waar ik al vaak over gehoord en gelezen heb, maar ik zie het steeds meer terugkomen in mijn eigen leven. Op het moment dat je je aandacht geeft aan iets dat jou blij maakt en je helpt om een waardevol leven te leiden, (en je daarbij dus minimale energie geeft aan negatieve invloed van andere mensen en zaken), zul je open staan voor anderen die op eenzelfde manier leven en hen daarmee aantrekken. Of met andere woorden: dat wat je aandacht geeft groeit en trekt (mensen met) een vergelijkbare energie aan. In Nederland ben ik bijvoorbeeld begonnen met meditatie en tijdens de reis heb ik hier nog meer energie ingestoken omdat ik merk hoeveel het mij geeft. Ik kom nu veel mensen tegen die hier ook mee bezig zijn en sprak laatst iemand die de volgende dag een tiendaagse retraite ging doen. Omdat hij zo positief was motiveerde hij mij ook weer om dit te doen en heb ik nu plannen om mijn reis door Nieuw-Zeeland te beginnen met tien dagen in stilte verkeren. Zelf heb ik tot nu toe vooral energie gestoken in goed zorgen voor mezelf. Doordat ik hier minder verplichtingen heb en mezelf de gelegenheid heb gegeven om deze maanden meer tijd aan mezelf te besteden, kan ik bijvoorbeeld veel energie gebruiken om te werken aan mijn ochtend- en avondroutine. Ik merk dat ik de afgelopen weken, waarin ik elke ochtend en avond onder anderen mijn meditatie uitvoerde, een positieve flow heb gecreëerd waardoor het mij steeds minder moeite kost om deze dingen, die ik van mijzelf 'moet' doen, uit te voeren. De jongen die de volgende dag zou gaan mediteren vond dit weer inspirerend en nam zich voor hier ook aan te gaan werken. Tijdens lange reizen is het namelijk lastig om regelmaat te houden in slapen, eten en andere activiteiten zoals bewegen (sport) en mentale training. Maar nadat ik van mensen en uit boeken heb geleerd dat het belangrijk is om actief voor jezelf te zorgen en jezelf lief te hebben, heb ik ook ervaren wat het met je doet als je jezelf lief hebt en jezelf elke keer weer motiveert om datgene te doen wat goed voor je is, zelfs als je er geen zin in hebt. Doordat je in het begin streng voor jezelf bent, zul je een wilskracht ontwikkelen, die ervoor zorgt dat het steeds makkelijker wordt om de dingen te doen die je jezelf voorneemt. Hierbij is het ook belangrijk dat je nu begint en niet morgen, volgende week, als er een geschikt moment voorbij komt, of op één januari, het moment dat de meeste mensen beginnen aan goede voornemens. Het is denk ik ook belangrijk dat je de dingen die je je voorneemt voor jezélf doet en niet voor anderen. Daarbij kan het helpen om in het begin je voornemens voor jezelf te houden en ze gewoon te doen. Na een tijd creër je interne wilskracht en motivatie en zul je minder kwetsbaar zijn voor kritische en cynische reacties van mensen, die je anders zouden kunnen demotiveren. Hoewel anderen vaak het beste met je voor hebben, zullen ze (vaak) negatief kunnen reageren, omdat ze zelf ook behoefte hebben aan die postieve energie. Het is dus zaak om een goed leven te leiden voor jezelf, omdat je het waard bent (knipoog naar de Andrélon reclame). Maargoed, tot zover de mentale denkprocessen die mijn brein de afgelopen weken bezig hebben gehouden. Hopelijk zorgen jullie ook goed voor jezelf.

Liefs Sander

  • 26 Januari 2016 - 14:54

    Peter:

    Hoi Sander,

    Bedankt voor je reisverslag, moet eerlijk toegeven, heb er wel weer een beetje naar uitgekeken.
    Zoals gebruikelijk, ik heb er weer van genoten. Fijn dat je een nieuwe laptop hebt.
    Ja, want tegenwoordig kan je als back packer bijna niet meer zonder.

    Marijke en Sander, blijf genieten en tot schrijfs,
    Groetjes Peter

  • 26 Januari 2016 - 17:04

    Karin:

    Leuk weer een verslag! Wat een overdenkingen! Goed om daar zo mee bezig te zijn. Wel fijn als je goed voor jezelf (en Marijke) zorgt.

  • 26 Januari 2016 - 17:10

    Karin:

    De smiley die er stond, snapt het programma niet want de rest van het bericht plaatste hij niet meer. Dus dan maar een vervolg!
    Een nieuwe laptop geeft hoop op meer berichten en foto's. Jippie! Ik las nieuwsberichten over kou en sneeuw in Taiwan, China en Japan. Het valt bij jullie dus wel mee. Hier is het weer 10 graden dus geen winter meer.
    Liefs, kKarin

  • 27 Januari 2016 - 11:02

    Liesbeth:

    hoi lieve Sander
    weer een mooi verslag met goede overdenkingen,iets waar jij zo goed in ben
    mensen kunnen hun inspiratie hier uit halen ook ik...............
    liefs mama

  • 31 Januari 2016 - 13:59

    Ria Kuipers:

    Hoi Sander en Marijke,

    De afgelopen week was ik zo druk met mijn eigen trouwbedrijf, bezoekjes afleggen, telefoneren, administreren en ook nog werken daar waar jouw vader ook werkt, dat het er niet van kwam om eens even rustig jouw verhaal te lezen. Zojuist had ik daar eindelijk tijd voor. Wat een prachtig epistel weer...ik zie het voor me, de restaurantjes, de mensen in het park, de gezelligheid...het mooie landschap. Heerlijk om zo, als het ware met jullie mee te rezen.
    Liefs uit Moordrecht, blijf genieten... en tot de volgende mail!

    Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Actief sinds 28 Juni 2011
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 62469

Voorgaande reizen:

17 Februari 2016 - 18 April 2016

Nieuw-Zeeland

15 Oktober 2015 - 16 Februari 2016

Azië met Marijke

01 November 2011 - 18 April 2012

First Journey - Down Under

Landen bezocht: