De grote reis naar Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Sander Heer - WaarBenJij.nu De grote reis naar Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Sander Heer - WaarBenJij.nu

De grote reis naar Beijing

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

17 Oktober 2015 | China, Peking

De grote reis naar Beijing

We zijn er! Na een heerlijke nacht slapen zitten we in de bar van het hostel, in het hartje van Beijing. Ik zit hier dolblij en denk aan de goede tip van Dirk-Jan om een minilaptop mee te nemen. Met dank aan Max, ‘ik heb er nog wel één liggen’, en computermaatje, ‘als het kan zet ik er wel 4gb werkgeheugen in’, zitten we nu aan de andere kant van de wereld, op het gemakje een blog te typen, zonder na te hoeven denken over de kosten van een internet café. De gratis, niet al te snelle, wifi is daarbij ook erg handig! Het is echter niet altijd mogelijk om verbinding te maken, dus hoe vaak ik een verhaal online zet hangt ook daar vanaf. Mrijk heeft ook een blog, dus als jullie dat leuk vinden kunnen jullie daar meer lezen:
marijkevanderwaard.wordpress.com

Donderdag
Twee dagen geleden vertrokken we uit Nederland. Nadat Marijke en ik afzonderlijk met onze ouders naar het vliegveld reden, ontmoetten we elkaar bij incheckbalie 27. Er stond een lange rij en we namen afscheid van onze lieve ouders en mijn grote broer en zus. Na de safety-check in de vernieuwde hal van Schiphol met bagage check, lichaamsdetectie en paspoort controle waren we officieel het land uit. Alles ging op rolletjes en onze Boeing 777-300ER van Cathay Pacific ging de lucht in. Het mooie daarvan was dat we op het schermpje bij onze stoel de beelden konden bekijken van een camera die onder het vliegtuig zat, waardoor we letterlijk zagen dat de wielen de Hollandse bodem loslieten.

De vlucht ging grotendeels goed, ondanks wat turbulentie. Ik keek twee geweldige films die ik jullie kan aanraden: ‘Ex machina’ over Artificial Intelligence en ‘Slow West’ over een hopeloos verliefde jongen die in het wilde rustige westen tussen alle bandieten opzoek gaat naar zijn geliefde; interessante en mooi opgenomen films.

De laatste drie uur van de vlucht gingen minder goed: Mrijk werd heel erg misselijk en moest meerdere keren overgeven. Gelukkig was onze Nederlandse buurvrouw erg lief en behulpzaam en ook het vliegtuig personeel deed alles wat ze konden: ze boden zelfs een dokter aan bij aankomst in Hong Kong, maar we gingen ervanuit dat het alleen met de schommeling van het vliegtuig te maken had, niet met slecht voedsel bijvoorbeeld.

We hadden een uur vertraging, waardoor we maar 55 minuten hadden om onze overstap te halen. Bij het uitstappen in Hong Kong werden we opgewacht door Cathay-personeel die ons via snelle wegen en de personeelsdoorgangen, via de special-lane bij de security, binnen tien minuten naar de goede gate bracht. Geweldig, en 30 minuten na landing zaten we al in het volgende vliegtuig. Deze had echter ook iets vertraging, maar gelukkig had Mrijk daardoor wat tijd om even vaste grond te voelen, waardoor ze geen last had van misselijkheid op weg naar Beijing: Dit kwam ook doordat we de warme maaltijd maar over hebben geslagen en enkel wat meloen en een toetje hebben gegeten.

Bij aankomst in Beijing was de spanning echter terug. We liepen eerst door de geweldige, immens hoge, hal van het vliegveld. We werden met ons visum binnengelaten door de douane, en we liepen tussen de kleine mensen (sommige met mondkapjes) naar onze bagage. Eerst werden we in een achtbaan-achtige railway naar een ander deel van het vliegveld gebracht en zagen bij de bagageband meteen Mrijk haar tas voorbij komen: mooi rood is niet lelijk, en zeker opvallend. Helaas kwamen we er daar achter dat mijn backpack niet was meegekomen in het vliegtuig. De vrouw van de bagage-problem-desk was erg vriendelijk en behulpzaam en na het invullen van papierwerk vertrokken we naar ons hostel.

De reis door de stad ging prima. Mrijk had al wat uitgezocht en de €3,- p.p. reis met transferbus en metro bracht ons na wat puzzelen op de goede straat. Eerst stonden we in de verkeerde straat, één parallel aan die we moesten hebben. De namen leken sprekend qua naam en Chinese karakters, maar het was dus niet hetzelfde. Op nummer 78 bleek geen hostel te zitten, beter nog het nummer bestond niet. We vonden de oplossing en gingen een blokje om.

's Avonds aten we in het hostelcafé pizza, friet en dumplings en speelden een potje kaarten: Mrijk won zoals altijd natuurlijk ;) Terug in onze kamer baalde ik enorm dat mijn bagage kwijt was, maar na een heerlijke douche (we hebben een twee persoonskamer met eigen badkamer) legde ik me er (letterlijk) bij neer. Mrijk ging douchen en toen werd er op de deur geklopt:. Ik riep ‘one moment please’, en hoorde aan de andere kant van de deur ‘you’re luggage is here, at the reception’. ‘Jéééééé!!!!!’. Natuurlijk was ik erg blij en met een gerust hart en dankbaar voor de goede service van Cathay-Pacific waren we nu compleet en al in China!

Tot snel!

• 18 Oktober 2015 - 15:20

Ria Kuipers:

Fijn dat jullie er zijn èn weer verenigd zijn met jullie bagage! Heb weer genoten van dit verslag!

Liefs uit Moordrecht.

Ria

• 18 Oktober 2015 - 15:24

Mama Moeder Liesbeth:

Woh net voordat mijn avonddienst aanvangt nog even je verslag gelezen.
    en bij het opstaan vanmorgen het verslag van Marijke. Wat een mooie zondag
    Zo ver weg en toch dichtbij Super.
    Fijn dat je bagage er weer is ,Ik zie uit naar je volgende verslag
    Take care xxxxx Mama moeder Liesbeth

• 18 Oktober 2015 - 15:39

Peter:

Hoi Kanjers,

Geweldig, dat ze zo snel je bagage hebben nagebracht.
    Sannie, leuk reisverslag, ook het verslag van Marijke en nu kan het feest echt beginnen.

Groetjes uit Holland,

Doeg - doeg Peter

• 18 Oktober 2015 - 15:54

Eline :

Heej Sannie en Marijkie,

Leuk om over jullie ervaringen te lezen in China:) Heel veel plezier daar!

xxx Eline

• 19 Oktober 2015 - 14:12

Kees En Leny Ballering:

Wat zijn het weer leuke verslagen en wij blijven jullie volgen.
    geniet van de reis.

• 20 Oktober 2015 - 19:57

Laura:

Veel plezier, geniet ervan!! En kom Zen terug

• 21 Oktober 2015 - 17:18

Roy :

Super dat de Bagage weer terug was gebracht binnen een dag tijd! Hopelijk krijgt Marijke niet nog meer last tijdens het reizen, maar dat zal wel goed komen ;)