Happy ground! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Heer - WaarBenJij.nu Happy ground! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Heer - WaarBenJij.nu

Happy ground!

Door: Sander de Heer

Blijf op de hoogte en volg Sander

14 Februari 2012 | Australië, Melbourne

http://www.youtube.com/watch?v=6wbd_cgIcPI

Heerlijk het leven. Misschien dat de omstandigheden er ook wel voor zorgen dat ik zo lekker in me vel zit, maar ik moet zeggen dat ik een hoop dingen heb geleerd sinds ik gedag zei tegen mijn papa,mama,broer en zus op het vliegveld.
Veel tijd is er al voorbij gegaan en ik heb veel meegemaakt zoals jullie hebben kunnen lezen.

Na mijn GreatOceanRoad avontuur zijn we terug aangekomen in Melbourne waar ik van plan was een tijd te blijven, en de tijd vliegt!
Ik ben die maandag naar een restaurant gegaan en heb een baan voor de vrijdagen gekregen.
Vrijdag dus gewerkt en het was een super ervaring. Ik heb altijd al in een restaurant/bar willen werken dus ik was blij met mijn kans. En ik mag terugkomen dus dat is mooi.
Ik zit in een fijn hostel en ga af en toe terug naar mijn oude hostel een paar straten verderop aangezien ik daar nog wat vriendjes heb gemaakt.

Ik zit nu alweer een week in de stad en heb het prima naar mijn zin. Melbourne is een heerlijke plek, hoewel het weer wel wisselvallig is, nog altijd warmer als bij jullie zoals ik gehoord heb.
Beetje werken, beetje chillen en lol hebben en ook een hoop tijd om na te denken over wat ik echt wil met mijn leven, een reden waarom ik hier ben.
Afgelopen week hebben we met een groepje mensen de hele dag in een park gezeten, er stond een openbare bbq dus we hebben heerlijk gegeten daar en met een gitarist in ons midden was het super. Ik ben op zaterdag naar de IrishPub geweest om Manchester-Liverpool live te kijken. Ook een hele ervaring met alle fanatieke engelse fans. Ik heb vrienden gemaakt, veel mensen uit de UK en het zijn heerlijke mensen om de dag mee door te brengen. Allen blijven langer in Melbourne en dat is dus een fijn vooruitzicht.
Gisteren heb ik 2uur in de keuken gestaan, niet eens in mijn eigen hostel, om pannenkoeken te maken voor wat mensen. De stapel werd steeds groter en de dinnergasten genoten ervan. Zondag waren we op het St.Kilda's festival waar we tussen de druppels door konden genieten van live muziek, de mensen en eten.

Het is grappig, sinds ik hier in Australie ben, ben ik achter zoveel dingen gekomen. En een van de belangrijkste is misschien wel dat ik me nog meer bewust ben van het materiele en het spirituele leven. De hare krishna gaf me een hoop inspiratie, maar terwijl ik met mensen praat en door de steden loop zie ik het om me heen gebeuren. Al die mensen in hun mooie kleding, mooie auto's, met hun mooie vrienden, hun mooie tassen, horloges en andere spullen. Nieuwste telefoons, duurste schoenen en goed gevulde portemoneeen. Ik spreek al de backpackers die allemaal naar werk zoeken om grote bakken geld binnen te halen. Om vervolgens na een stressvolle werkdag de kroeg in te duiken om hun hardverdiende geld uit te geven aan een lekker koud biertje, of twee of zeven. En dan de volgende ochtend wordt je wakker met een droge mond, hoofdpijn en heb je alleen maar zin om de hele dag op je bed te liggen.
Waarom?
Ik heb het zelf ook ervaren, en ik ben er zeker van dat je je eigen mening het beste kan ontwikkelen door het zelf te ervaren en sinds ik op reis ben weet ik nog beter wat ik zelf wil.
Het is zo heerlijk om alleen met je tas en je noodzakelijke spullen door de wereld te lopen, het scheelt een hoop stress als je niet hoeft na te denken over hoe het met al je spullen gaat. In plaats daarvan kan ik tijd besteden aan hoe het met mezelf gaat. Waar ben ik, wat wil ik, en waar wordt ik blij van. Het is makkelijk om met de sleur mee te gaan en ik ervaar het elke dag. Want het is ook iets wat elke dag gebeurd.
Ik las laatst in een boek de verschillen in ontwikkeling. Wat zijn wij trots in het westen dat we zover zijn met onze wetenschap, ontwikkelingen en technologische uitvindingen. Maar wat is het nut ervan, waar doen we het voor? We ontwikkelen allerlei spullen, die we vervolgens kunnen kopen. Maar om het te kopen moeten we hard werken en hebben we geld nodig, om geld te verdienen moet je soms dingen doen die je helemaal niet wilt. Dat kunnen dingen zijn die niet leuk zijn(hard werken) maar denk ook aan dingen als liegen of ten koste van anderen beter worden. Waarom? En word je er beter van?
Het zijn vragen die ik altijd al heb gesteld en dat is ook de reden dat ik nog niet klaar was om een keuze te maken voor de universiteit, ik wilde iets doen wat ik echt interessant vond, en vooral nuttig. Om die antwoorden te krijgen had ik nieuwe inspiratie nodig. Nieuwe mensen, nieuwe omgeving, even los van het vaste leven. Natuurlijk kan ik een mooie carriere opbouwen, hard werken, overuren maken, mijn bankrekening vullen, een groot huis kopen, mooie auto voor de deur, zodat mijn leven mooi is en ik kan doen wat ik wil.
Maar ik ben er in ieder geval achter dat dat niet is wat ik zoek. Ik wil kunnen doen wat ik wil, maar er zijn zoveel dingen die geen geld kosten, hoe goedkoop is het om een gewoon gesprek te hebben met de man of vrouw die naast je zit op een bankje in een park.
We lagen gisteren in een park, muziekje erbij, melbourne museum op de achtergrond en wat kon ik daar intens van genieten, gewoon het samen zijn van mensen.
Ik denk dat iedereen op zoek is naar hetzelfde, geluk, maar ik denk ook dat iedereen misleid wordt over de betekenis van geluk. Natuurlijk betekend geluk voor iedereen wat anders, maar ik denk dat je geluk vind als je het materiele los laat en waarde echt aan de primaire behoeftes van het leven. Voedsel, gezondheid, woonplek en familie. Natuurlijk moet je werken, natuurlijk heb je geld nodig, het is iets waar de maatschappij op is ingesteld, maar waarom zou je jezelf helemaal kapot werken om je vervolgens te verzadigen met materiele dingen om de rust terug te vinden die je in al het harde werken verloor.
Het zijn een hoop dingen die door religie worden geleerd en je ziet ook dat steeds minder mensen bezig zijn met religie. Je ziet het in Afrika en Azie dat mensen veel bezig zijn daarmee, omdat ze daar niet de kansen hebben met de materiele spullen, maar waarom is dat slechter. Zijn de mensen minder ontwikkeld, of anders ontwikkeld. Het is niet onbegrijpelijk dat mensen uit andere culturen lachen om de materiele hebzucht van sommige mensen, en ik zie het voor me dat mensen uit Afrika denken dat wij achtergesteld zijn omdat we de belangrijkste principes kwijt zijn geraakt. De zaken die er echt toe doen, waar je echt gelukkig van wordt(voor een lange tijd).
Het is een hoop stof om over na te denken en ik ben er ook achter gekomen dat het niet goed voor je is om hier alleen maar mee bezig te zijn, maar ik denk dat het noodzakelijk is om aan de eind van je reis gelukkig te zijn.
Als je het leven voorsteld als een trein, dan zit iedereen in een andere coupe. Rijke mensen zitten in de eerste klas en de armere zitten in de minder luxe coupes. Maar wat is het nut van een luxe coupe als je geen eindbestemming hebt. Iedereen zit uiteindelijk in dezelfde trein, alleen onder andere omstandigheden. En iedereen heeft dezelfde eindbestemming. Ik hoop dat ik aan het einde van mijn rit kan zeggen dat ik niks heb gedaan waar ik spijt van heb, gegeven heb wat ik kon geven en heb genoten van alles wat ik daarvoor terug krijg. Elke dag kan je genieten, zolang je maar eerlijk tegen jezelf bent over wat en wie er echt toe doen in jouw persoonlijke leven.

Genoeg hersenactiviteit voor nu, maar het is in ieder geval nooit slecht om er mee bezig te zijn.
Succes met de zoektocht!

En oja, fijne valentijnsdag ;) (Hoewel je elke dag zou moeten laten weten hoeveel je om mensen geeft! Familie, vrienden en geliefden!)

  • 14 Februari 2012 - 07:02

    Peter:

    Hoi Sanny Boy,
    Het is weer een heel mooi verhaal om te lezen. En natuurlijk super om Valentijnsdag zo te beginnen. Het is zo herkenbaar voor me, toen ik vroeger zelf op reis was. Ga zo door met het volgen van je eigen reis door het leven. Ik ben geweldig trots op je, maar dat wist je al, en blijf genieten van vooral de kleine mooie dingen in het leven, groetjes uit Holland.

  • 14 Februari 2012 - 07:05

    Rob D.:

    Hi Sander,

    Wat een mooie ontwikkeling maak jij door(-: Ik vind dat je er een hele goede kijk op hebt! En ben het ook helemaal met je eens: echte rijkdom en geluk zit van binnen. Ook ik verval veel te vaak in het materiele en weet dat dat een valkuil is. Al mag je er ook best van genieten zo nu en dan...
    Geniet van je mooie avontuur daar!
    Happy Valentine! Vandaag, morgen en ook daarna, big hug Rob.

  • 14 Februari 2012 - 07:25

    Tim Zeeuw:

    Zo Sander, met jouw schrijven heb ik mijn eerste overdenking van deze dag weer binnen :-)
    Je bent verder dan menig volwassene. Wie ben ik, waar kom ik vandaan, wat doe ik hier en waar ga ik naar toe.... De belangrijkste vragen die je jezelf kunt stellen en om een antwoord vragen. In de meest verkochte 'Reisgids' ooit staat: Zoek en je zult vinden. Wens je daarbij wijsheid en onderscheidingsvermogen.
    Enne... opschieten nou, want je klanten wachten :-)

  • 14 Februari 2012 - 09:48

    Mama:

    Je gelukkig voelen is met andere ogen naar dezelfde dingen kijken,
    San volgens mij ben je aardig op weg.
    Happy valentine
    liefs mama

  • 14 Februari 2012 - 17:13

    Eline:

    San, Je zou wel een hindoeistische monnik kunnen zijn:P de Dalai lama ofzo.. Man wat verbaas ik me elke keer over hoe mooi je kan schrijven. Je kan dat echt super!

    Wees trots op jezelf!

    Happy valentine!

    xxx

  • 15 Februari 2012 - 06:49

    Marjolein:

    wauw, ik had echt kippenvel toen ik je verhaal las. Zo goed dat jij op deze bewuste manier met je reis bezig bent en ondertussen ook zo lekker blijft genieten. Hou dat vol en hopelijk tot snel hier ergens in oz! xxx

  • 15 Februari 2012 - 15:20

    Sandra V.d Draaij:

    Hallo Sander, je kent mij niet, ik ben een collega van je vader. Ik ben in Australie geboren en was 12 jaar toen ik naar Nederland kwam. Pas 40 jaar later heb ik mijn back-pack op mijn rug gehesen om in mijn eentje 3 maanden door mijn geboorteland te trekken. Je laatste verslag (ik moet een inhaalslag maken met je voorgaande belevenissen) heeft mij erg ontroerd (kreeg zelfs kippe-vel)...om op jouw leefdtijd zo in het leven te staan en op papier je gedachten zo toe te vertrouwen is geweldig, je woorden troffen me zo, dit is iets waar je je leven lang profijt van zal hebben....ik was 52 jaar toen ik hier de gelegenheid voor kreeg....ontdekken hoe je het alleen red, mensen ontmoeten, leven met wat de dag brengt en wat ikzelf het mooiste vond te merken dat ik dit allemaal kon, dat dit in mij zat....Ik wens je nog veel ontdekkingsplezier en zal je zeker blijven volgen. groetjes Sandra

  • 15 Februari 2012 - 16:45

    Ria Kuipers-Andrea:

    Hoi Sander,
    Hier vanuit de tweede klas coupe;-)
    Gaaf dat je in het restaurant kan werken...Ik hoor geregeld dat het vaak best moeilijk is om aan werk te komen!!

    Ik duik hier nu ook de keuken in, om restaurantje te spelen;-)
    draadjesvlees straks.

    Groetjes

    Ria

  • 16 Februari 2012 - 08:10

    Eva:

    Al nagedacht om iets met je schrijftalent te doen? Prachtig verhaal,
    Tot snel, Liefs

  • 17 Februari 2012 - 22:36

    Rolien:

    Sander, je bent een byzonder mens!

  • 18 Februari 2012 - 22:08

    Buurtjes Van Nr 7:

    Hoi Sander. Ik heb vandaag je vader gesproken en ik mocht een kijkje nemen op je site. Wat een geweldige reis maak jij. Onwijse mooie foto's, maar vooral hele mooie verhalen. Jij maakt echt een hele ontwikkeling door. Ik zou graag willen dat er meer mensen zoals jij denken.
    Je moet zeker iets met je reisverslag doen.
    Ik kreeg er tranen van in mijn ogen.
    Groetjes van woubrechterf nr 7.
    Ruud, Marjo, Timo en Judith.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Actief sinds 28 Juni 2011
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 62603

Voorgaande reizen:

17 Februari 2016 - 18 April 2016

Nieuw-Zeeland

15 Oktober 2015 - 16 Februari 2016

Azië met Marijke

01 November 2011 - 18 April 2012

First Journey - Down Under

Landen bezocht: