Tennis & Hare Krishna! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Heer - WaarBenJij.nu Tennis & Hare Krishna! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander Heer - WaarBenJij.nu

Tennis & Hare Krishna!

Door: Sander de Heer

Blijf op de hoogte en volg Sander

19 Januari 2012 | Australië, Melbourne

Een turbulente week achter de rug waarin er veel gebeurde, ik veel nagedacht heb en nieuwe dingen heb ontdekt.
Ik heb drie dagen genoten bij de kwalificatie wedstrijden van tennis, helaas is het alleen Huta Galong gelukt het hoofdtoernooi te bereiken via het kwalificatie toernooi. Er stond dus een mooi programma klaar voor de komende week.
Zondag heb ik het rustig aan gedaan, Rong weer gezien, verhalen uitgewisseld en toen begon een nieuwe week.
Maandag ging ik naar de tennis, een dag waarop twee nederlanders moesten spelen. Arantxa rus begon sochtends vroeg, en Rong en ik voelde ons helemaal blij toen we door de ingang naar binnen liepen op de Australian open. De partij van Rus viel tegen, want ze werd uitgeschakeld. Meer kan ik er niet over zeggen eigenlijk. Ik heb Nadal zien trainen, wat erg gaaf was en daarna zijn we naar de wedstrijd van Huta Galong geweest, die helaas ook verloor. Het was een erg warme dag dus na dagen in de zon te hebben gezeten besloot ik vandaag om 6 uur terug te gaan, want luisteren naar je lichaam is een van de belangrijkste dingen die er is, en ik was blij toen ik op mijn kamer was, na een mooie dag tennis.
Dinsdag besloot ik alleen naar de tennis te gaan, en wat later om de extreme 12uurs hitte te vermijden. Ik kwam aan rond half 3 en dook het Margeret Court in voor een wedstrijd van de fransman Monfils. En wat een wedstrijd. Een ware show waarin hij een aantal mooie moves had. De sfeer was ook geweldig en in de tussenmomenten waarop de spelers even rust namen ging het publiek tekeer met het toejuichen van de spelers. Er werd gezongen, de wave werd gedaan en iedereen joelde voor zijn held, ik had mijn kant gekozen, Monfils mocht winnen. En dat deed hij ook!
Ik ging door naar Kraijcek waar ik op een stoel naast Lotte belande. We waren de hele tijd aan het fluisteren en ondertussen zag ik hoe Michaela haar best deed de partij te winnen. Een aantal matchpoints werden weggewerkt en de laatste tiebreak duurde een eeuwigheid. Toen het moment dat kraijcek naar het net liep en viel toen ze een bal net niet had. Iedereen werd stil om te zien hoe ernstig het was, maar onze nederlandse held stond op en onder een begeleidend applaus wat steeds harder werd koos ze haar positie om de partij af te maken. Ze benutte de minibreak en kwam opnieuw op een matchpoint en toen was daar de grote lach toen ze het laatste punt won, kraijcek had de partij van ons duitse buurland gewonnen en het (meerendeel) Nederlandse publiek was trots, WIJ hadden gewonnen!
Ik ging richting het evenementen terrein waar ik van 6-7pm naar een bandje heb gegeken. Erg relax en leuke muziek.Terwijl ik daar zat kon ik op de tvscherms de andere wedstrijden in de gaten houden en zag helaas dat Rohbin Haassen vrij kansloos was tegen Andy Roddick, de nederlandse mannen lagen eruit. Daarna liep ik naar het Margaret Court voor de eerste avond partij. Een andere fransman Tsonga, de nummer 6 van de wereld, dus dat zou een mooie partij worden. Dat werd het ook want na twee sets stond het 1-1 en zijn tegenstander was niet kansloos. De derde set ging naar de fransman en in de vierde set leek het voorbij toen Jo-Wilfried Tsonga met een 5-2 voorsprong op 15-40 kwam, twee matchpoints dus. Maar de tegenstander uit Oekraine was nog niet klaar, hij werkte de ste pointsweg en kwam terug naar een 5-5 stand. Tsonga hield zijn serves en kwam uiteindelijk toch met drie break- en matchpoints aan het einde van de wedstrijd. 0-40 en toen hij het laatste punt binnenhaalde schreeuwde hij het werkelijk uit van vreugde, prachtig om te zien. Beide kregen een staande ovatie en iedereen ging op huis aan.
Woensdag koos ik ervoor een dagje voormezelf te nemen en sochtends sprak ik met lotte af om savonds op Federation Square te meeten.
Ik heb een dagje op het net doorgebracht opzoek naar werk en andere dingetjes. Lekker relax dagje dus en toen ging ik richting het plein. Federation Square is een plein met musea en barretjes eromheen waar een groot tv scherm staat. Het is een cultureel plein waar muziek, sport en gezelligheid de sleutelwoorden zijn. Ik kocht een sushi rol, erg lekker hier in Melbourne en ging naar Lotte.
En toen ging er een nieuwe wereld voor mij open. Ik had namelijk besloten om mee te gaan naar een Hare Krishna bijeenkomst, geen idee wat ik ervan moest verwachten, maar als je het niet probeert zal je er nooit achter komen. Lotte had al zoiets in Argentinie meegemaakt en was er erg enthousiast over.
We gingen naar het pand, midden in de stad en werden gastvrij ontvangen. We gingen op een kussen zitten en de zaal liep langzaam vol. Toen begon het, de mantra werd opgehangen en toen de man begon te spelen kreeg ik even kippenvel over mijn arm. Het is een hindoeistische beweging die geloven in een geest en lichaam die twee losse dingen zijn. Krishna is de hoogste god en houdt in dat hij oneindig perfect is, en het levensdoel van dit geloof is dat je alles loslaat en accepteerd dat het leven is zoals het is. Dat je als gast in je lichaam bent en als het lichaam oud is je overgaat naar een ander lichaam, menselijk of dierlijk. Reincarnatie is dus zeker aan de orde.
Ze mediteren en zingen om in balans te komen met het universum en ze gebruiken de mantra's om dit te bereiken. Het was een bizarre ervaring maar ik voelde me zeker op mijn gemak. Er werd een lange tijd gezongen en iedereen deed mee.
Hare Krishna
Hare Krishna
Krishna Krishna
Hare Hare

Hare Rama
Hare Rama
Rama Rama
Hare Hare
Vervolgens kwam er een monk die een lezing gaf en vertelde over het geloof. Dit was erg interessant en er konden ook vragen gesteld worden. Tenslotte werd er nogmaals gezongen en gedanst en de avond werd afgesloten met een gezamelijke maaltijd. Tijdens deze maaltijd raakte Lotte en ik in gesprek met een lid van de gemeenschap die ons aan alle sleutelfiguren van de Melbourne afdeling introduceerde. Heel erg gastvrij en ze stonden erg open voor onze verhalen. We werden uitgenodigd om Zaterdag weer te komen naar een spreker uit NewYork en sochtends zijn we welkom voor een Hare Krishna bruiloft, wat een culturele ervaring zal zijn, en waar we zeker heengaan.
Toen we naar huis gingen had ik een gelukkig en ontspannen gevoel en ik had er weer iets nieuws bij in mijn referentie kader. Ik moest wel alles een plekje geven maar ben zeker blij dit meegemaakt te hebben.
Ik moet zeggen dat ik nog niet bekeerd ben, maar het is echt heel gaaf om de wereld van andere mensen te zien en open te staan voor andere culturen, gemeenschappen en levensfilosofieen.
Ik kon dan ook met een goed gevoel mijn oogjes dicht doen, na wat ontspannende potjes Yathzee op mijn Ipod.

En toen was het alweer 19 January en ik ben nu al ruim een week in Melbourne. Genieten van het weer, de gezellige, culturele stad en de AustralianOpen. Vandaag ga ik weer eens lekker genieten van al die psychologische spelletjes op de tennis baan, het bandje in de avond en de gezelligheid van een wereldsevenement! Ik ben benieuwd wat de dag brengt, maar dat het een mooie dag wordt, zoals elke dag, is zeker!

Succes met alle uitdagingen in Holland en ik denk aan jullie!

Sander

  • 19 Januari 2012 - 00:57

    Sander De Heer:

    De band op de Australian Open heet:
    Busby Marou

  • 19 Januari 2012 - 07:39

    Eva:

    Haha dat zijn wel totaal verschillende ervaringen in een korte tijd! Klinkt wel allemaal weer heel speciaal. Hier in de lage landen gaat alles goed, ik ben begonnen met mn nieuwe job en heb nu echt geen tijd meer, want mijn leven bestaat uit werk en statistiek., haha.
    Tot snel, liefs

  • 19 Januari 2012 - 07:52

    Peter:

    Hoi Kanjer,
    Ook deze keer weer een super boeiend verhaal, heerlijk om het te lezen. Gaaf dat je optimaal geniet van je reis en ik ga zeer zeker de muziek van "Busby Marou"opzoeken.
    Groetjes uit het stoopwafel dorpje.

  • 19 Januari 2012 - 09:51

    Mama:

    Gaaf San!!!!!!!!!!!!!!!!
    maarruh blijf met je benen op de grond,(doe ik ook)
    Ik was bij de vernieuwde AH Nu je ex collega s hebben wel een berg werk verzet Het is mooi geworden
    liefs mama

  • 19 Januari 2012 - 16:03

    Gerrie:

    Hé Sander, weer een ervaring opzich!
    Ik zie regelmatig Hare Krishna volgelingen in Rottedam lopen en zingen. Mocht je het echt iets vinden, dan kun je dus ook in Nederland aansluiten. Boeiende verhalen weer!
    (zoals altijd) groetjes Gerrie

  • 19 Januari 2012 - 16:24

    Eline:

    Wauwie! Klinkt super interessant om even te spieken bij de hare krishna. Lijkt me een bijzonder geloof:)

    Ik zit midden in mijn tentamenweek. Ben nu op de helft, nog even doorzetten dus;)

    Have fun en veel liefs
    Je zussie

  • 25 Januari 2012 - 17:59

    Rolien Moeder Victor:

    Wouter is jaloers op je hoor, al die tenniswedstrijden met grote sterren te zien. Wouter houdt veel van tennis en kijkt ook op de tv. naar de wedstrijden.
    Heerlijk dat je zo geniet...en dan dat lekkere weer...nog een fijne tijd!
    Groeten Rolien

  • 25 Januari 2012 - 18:22

    Gerard Klaasse:

    Hoi Sander,
    Deze week ontving ik een mailbericht van je vader, hij verwees me naar jouw site. Ik heb wat verslagen gelezen en de foto's bekeken. Mooie foto's van Kakatu en Litchfield. De akoestiek van The Operahouse moet geweldig zijn en natuurlijk altijd leuk om zo'n grote tennisheld te zien trainen. Je verhalen over de natuur spraken me erg aan. Fantastisch dat je dit doet jongen en is er betere methode om een stukje levenservaring op te doen??!!
    Ik wens jou in je korte broek en T-shirt vanuit het waterkoude en miezerige Waddinxveen nog een hele mooie tijd toe in Australië en.....op tijd je feestjes blijven pakken!
    Gr. Gerard Klaasse

  • 26 Januari 2012 - 22:26

    Jack Bal:

    Hoi Sander,
    Ik heb inmiddels enkele verslagen gelezen en ben waanzinnig jaloers op je belevenissen.
    Blijf genieten!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Actief sinds 28 Juni 2011
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 62591

Voorgaande reizen:

17 Februari 2016 - 18 April 2016

Nieuw-Zeeland

15 Oktober 2015 - 16 Februari 2016

Azië met Marijke

01 November 2011 - 18 April 2012

First Journey - Down Under

Landen bezocht: